Hoe vind je zoekwoorden en hoe verwerk je deze in je tekst?
Een hogere positie in de Google zoekresultaten of meer bezoekers op jouw blog? Dit zijn doelen waar iedere blogger naar streeft. De concurrentie is flink en Google is steeds kritischer in het beoordelen van pagina’s. Het verwerken van de juiste zoekwoorden in jouw blog zal daarom invloed hebben op jouw positie in Google. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden en doe je een goed zoekwoorden onderzoek? In dit artikel legt Klikproces ons stap voor stap uit hoe je deze zoekwoorden vindt en hoe je deze verwerkt in je tekst!
Zo pak je een goed zoekwoorden onderzoek aan
Je kent het wel, je schrijft een leuke blog en promoot deze via verschillende social mediakanalen. In het begin wordt de blog veel gelezen en trekt de pagina veel bezoekers. Na een tijdje neemt dit bezoekersaantal in een dalende lijn af, iets wat je niet wilt dus!
De reden dat in het begin de blog vaak bekeken wordt is omdat je deze actief hebt gepromoot, deze lezers komen dus via jouw social mediakanalen, op jouw blog terecht. Op het moment dat je geen reclame meer maakt voor jouw blog, daalt het bezoekersaantal. Zonder zoekwoorden – en zoekwoorden onderzoek- zal jouw blog geen goede positie hebben in de Google zoekresultaten, waardoor het geen tot nauwelijks lezers zal trekken via Google en je dus afhankelijk bent van de lezers via social media.
Een goed zoekwoorden onderzoek zal evoor zorgen dat je meer bezoekers trekt via de Google zoekresultaten en dat het hele jaar door!
Stap 1: Juiste zoekwoorden vinden
Voordat je begint met het schrijven van jouw nieuwe blog is het handig om te bepalen wat de insteek van je tekst wordt. Op deze manier is het ook een stuk makkelijker om je zoekwoorden te vinden middels een zoekwoorden onderzoek. Er zijn 5 vragen die je jezelf kan stellen tijdens het onderzoek voor het vinden van jouw zoekwoorden en content:
-
Onderwerp content:Waar ben je geweest of wat heb je precies gedaan? Wees hier specifiek in. Bijvoorbeeld: Huishoudbeurs.
-
Problemen:Ben je tegen een bepaald probleem gelopen? Bijvoorbeeld: Autopech op de weg naar huis.
-
Oplossing: Hoe heb je het probleem opgelost? Bijvoorbeeld: Weggesleept worden naar autogarage.
-
Middelen: Met welk middel heb je het probleem opgelost? Bijvoorbeeld: ANWB
-
Namen: Zijn er bekende namen van bedrijven of personen die je bent tegengekomen of waar je mee in aanraking bent geweest. Bijvoorbeeld: Wendy van dijk was op de huishoudbeurs aanwezig.
Deze 5 “vragen” hoef je uiteraard niet allemaal te beantwoorden, maar op deze manier kom je gemakkelijk aan jouw zoekwoorden. De zoekwoorden die je nu gevonden hebt zijn: Huishoudbeurs, autopech, wegslepen, autogarage, ANWB en Wendy van Dijk.
Zet jouw lijst met gevonden zoekwoorden in Excel. Later ga je deze lijst aanvullen met andere zoekwoorden en zoekvolumes.
Stap 2: Aanvullen zoekwoorden door het doen van onderzoek
Er bestaan veel verschillende tools die je kunt gebruiken voor het uitbreiden van jouw lijst met zoekwoorden, het inzien van bijbehorende zoekvolumes en voor het opdoen van inspiratie van nieuwe content. Hieronder staan er 7 voor jou op een rijtje. Je hoeft ze uiteraard niet allemaal te gebruiken tijdens je zoekwoorden onderzoek, kies een paar tools uit die voor jou het beste werken. Als voorbeeld gebruiken we het zoekwoord “huishoudbeurs”.
-
Answer The Public (gratis): Deze tool combineert inzichten van zoekopdrachten in Google en Bing en visualiseert deze in een handig plaatje. Zo heb je inzicht op de verschillende vragen die gesteld worden rondom een bepaald zoekwoord en wordt er inspiratie gegeven voor het schrijven van content rondom het desbetreffende zoekwoord. Dit ziet er zo uit.
Daarnaast kun je onderaan de pagina de voorgestelde zoekwoorden inzien met bijbehorende zoekvolumes, gesorteerd op alfabet. Deze tool is al redelijk ontwikkeld in het Nederlands, maar hij is nog niet 100% uitgebreid, er zitten hier en daar nog wat taalfoutjes in.
-
Yoast Suggest (gratis): Deze tool laat suggesties zien voor het uitbreiden van korte zoekwoorden (short tail→long tail zoekwoord).
-
Keywoordtool (betaalt): Deze tool is helaas niet helemaal gratis. Toch kun je, zonder te betalen, suggesties inzien voor het uitbreiden van een bepaald zoekwoord.
-
Wordtracker (gratis): Deze tool geeft gerelateerde zoekwoorden van een bepaald zoekwoord weer.
-
Searchvolume (gratis): Met deze tool kun je gemakkelijk de zoekvolumes inzien van al jouw gevonden zoekwoorden tijdens je onderzoek. Dit tot wel 800(!) zoekwoorden tegelijkertijd. Als een zoekwoord niet meer te zien is in de resultaten, betekent dit dat het zoekwoord een zoekvolume van 0 heeft.
-
Keywords everywhere (gratis): Dit is een tool die alleen werkt met Google Chrome. Je download de tool op je computer en vervolgens typ je een zoekwoord in, in Google. Met deze tool kom je achter het zoekvolume van een zoekwoord en zie je de gerelateerde zoekwoorden en hun zoekvolumes.
-
Google Search Console (gratis): Deze tool koppel je aan je eigen website of blog. Met deze tool heb je inzicht op de zoekwoorden waar jouw website of blog op gevonden wordt en welke zoekvolumes hieraan gekoppeld zijn. Daarnaast kun je het aantal kliks naar jouw website/blog over een bepaalde perioden inzien. Hierboven een voorbeeld van de website van Klik Proces.
Stap 3: Content concurrenten controleren tijdens je zoekwoorden onderzoek
Zodra je jouw zoekwoorden hebt gekozen gedurende je onderzoek, zet je deze in een lijstje met bijbehorende zoekvolumes. Hieruit pak je een of een aantal zoekwoorden die je wilt gebruiken voor je artikel, bijvoorbeeld: huishoudbeurs, huishoudbeurs Amsterdam en huishoudbeurs shopper.
Om een pagina te krijgen die goed scoort in Google, is het belangrijk dat je onderscheidende content plaatst. Het is dus van belang dat je eerst onderzoek doet naar de soort content die op dit moment al scoort in Google op het gekozen zoekwoord.
Allereerst voer je het desbetreffende zoekwoord in Google in. Vervolgens kijk je welke soort content er per zoekwoord wordt benoemd. Zijn het pagina’s die inhoudelijke informatie verschaffen, tips geven, een stappenplan uitleggen of een definitie beschrijven?
Dit doe je bij elk zoekwoord die je hebt gekozen en je houdt dit bij door middel van een lijstje en simpelweg te turven hoe vaak een bepaald soort content voorkomt. Dit ziet er zo uit:
Wat je hierbij ook noteert is de hoeveelheid content die de pagina’s weergeven, kijk hierbij naar het aantal woorden (schatting) en afbeeldingen. Daaraan voeg je toe of de content van goede kwaliteit is of van minder goede kwaliteit, ook dit hoef je niet precies te beoordelen. Je kijkt bijvoorbeeld naar de informatie die gegeven wordt, is het nuttige/praktische informatie? Of je kijkt naar de hoeveelheid tips die gegeven worden of de schrijfstijl.
Op deze manier heb je een goed beeld gekregen van wat voor soort content scoort op bepaalde zoekwoorden. Je moet op zijn minst de hoeveelheid/kwaliteit hebben die deze pagina’s hebben om te scoren op het zoekwoord. Komt een bepaald soort content heel vaak voor? Dan kan je beter kiezen voor een ander soort content. De kans is namelijk erg klein dat je een hogere positie dan deze concurrenten gaat krijgen in de zoekresultaten met hetzelfde soort, niet onderscheidende content.
Heeft een zoekwoord meerdere pagina’s met mindere kwaliteit content die scoren in Google? Dat is dat zoekwoord het makkelijkste om op te scoren door middel van goede kwaliteit.
Stap 4: Gerelateerde zoekwoorden toevoegen aan je onderzoek
Nu je jouw zoekwoorden en insteek van je artikel hebt bepaald door het onderzoek, ga je jouw lijstje aanvullen met een aantal gerelateerde zoekwoorden. Deze vind je heel gemakkelijk onderaan in de Google zoekresultaten op de eerste pagina bij “Gerelateerde zoekwoorden aan…”.
Voeg deze zoekwoorden aan je lijst toe. Dit zijn niet de hoogst geprioriteerde zoekwoorden om te vermelden in je tekst, maar mocht je een mogelijkheid zien om dit te kunnen toevoegen, dan is het altijd handig om dit te doen, omdat je op deze manier Google zo een goed mogelijk beeld geeft waar de content over gaat.
Stap 5: Zoekwoorden verwerken in de tekst
Door je onderzoek heb je nu een goede lijst met zoekwoorden en je gaat beginnen aan het schrijven van jouw content. Om de zoekwoorden zo goed mogelijk in de tekst te verwerken zijn er 5 belangrijke richtlijnen:
-
De belangrijkste zoekwoorden op de belangrijkste plekken. Denk aan de SEO-titel, meta description en de bovenste koptekst van jouw pagina (H1 kop).
-
Bij voorkeur elk gekozen zoekwoord 2x op de pagina laten terugkomen.
-
Bij het verwerken van zoekwoorden in de tekst, hoef je niet exact het zoekwoord in de tekst te zetten, het mag ook een synoniem zijn.
-
Verwerk de zoekwoorden ook in de inleiding, tussenkopjes, naam van afbeeldingen en in de ALT-tag.
-
Let erop dat de tekst goed leesbaar moet blijven voor de lezers, het moet geen samenhang worden aan zoekwoorden
Stap 6: Content plaatsen
Nu je alles hebt geschreven en je jouw content hebt geplaatst op je website is het een kwestie van tijd. Het kan even duren voordat Google ’s algoritme jouw pagina heeft opgepakt. Wacht dus geduldig af en wie weet heb jij straks wel een dubbel aantal bezoekers op jouw website!
Heel veel succes!!
Vraag gratis aan: 10 tips voor een succesvol blog