Pas geleden las ik een interessante titel van een challenge: Schijt aan je ideale klant. Het triggerde me direct om me in te schrijven voor de challenge. Want hoewel ik anders geleerd heb… ergens kan ik me er wel in vinden. Als ik namelijk gewoon doe wat ik leuk vind en uitga van mijn eigen behoeftes dan zijn er vast wel mensen te vinden die dezelfde behoeftes hebben en mij willen volgen, mijn blogs willen lezen en mijn diensten af willen nemen. Ik blog namelijk niet voor een fictief iemand, maar voor iemand die mijn gelijke is. Ik maak geen dansjes op Instagram, omdat dit jou aanspreekt, maar omdat ik zin heb om te dansen. (Niet dat ik daar zin in heb en dans op Instagram, maar bij wijze van spreken.)
Dansen op Instagram
Het is namelijk direct overduidelijk als je danst omdat je volger verwacht dat je danst of omdat je zelf in een dansende modus zit: omdat het iets is wat je graag doet. Je blijft dus gewoon jezelf en blijft authentiek. Dat trekt mensen aan.
Ik heb per definitie een hekel aan het doen van dingen die niet dichtbij me liggen, waar ik me niet comfortabel bij voel of dingen die anderen van mij verwachten of omdat iedereen het doet en ik dus niet achter kan blijven. Dat zal mijn eigenwijze karakter wel zijn. Ik doe dingen graag op mijn manier.
Gewoon doen of eerst marktonderzoek?
Een coach vroeg mij laatst, toen ik zei dat ik bezig was met het ontwikkelen van een online training over geld verdienen met je blog, of daar wel behoefte aan was. Ehhh… mijn antwoord was: “ik heb eigenlijk geen idee maar ik denk van wel”. Zij vond dit niet zo verstandig, want dat moest ik eerst zeker weten. En toch… ik ga het gewoon doen en heb het eigenlijk al gedaan ;-). Ik heb behoefte om mijn kennis over bloggen en het verdienen van geld met mijn blog voor iedereen beschikbaar te maken. En niet alleen via mijn e-books maar ook via video.
Toen ik startte met mijn blog had ik graag een laagdrempelige manier gehad om mijn kennis te vergroten. Om sneller een hogere omzet te kunnen genereren. Ik was namelijk afhankelijk van mijn blog voor mijn inkomen.
Zij blijft erbij dat ik eerst een marktonderzoek moet doen. Nou heb ik dit in enige mate ook gedaan de afgelopen tijd. Zo heb ik her en der eens wat rondgevraagd. De een vond het een goed idee en de ander had er geen behoefte aan, dus aan het einde van die ronde wist ik nog evenveel als daarvoor.
Ik zou het kopen, dus waarom een ander niet?
Dus ik heb het gewoon gedaan, omdat IK het leuk vind, omdat IK het zou kopen en omdat IK van mening ben dat het iets brengt wat er nog niet is. Net als de Boost je Blog & Business Bundel die ik afgelopen mei lanceerde. Zo’n bundel bestaat ook in Amerika, ik kocht het, vond het mwah en bedacht dat ik het beter kon. Net als het Blogger by Nature event. IK had behoefte aan zo’n event. Het was er nog niet en daarom moest het er komen.
Heb ik schijt aan mijn ideale klant?
Eigenwijs? Misschien een beetje (veel). Echt schijt aan mijn ideale klant? Nee, zeer zeker niet! Want mijn ideale klant gaat blij zijn met mijn initiatieven. Die is blij dat ik mijn kennis op deze manier wil delen. En die ziet dat ik het doe omdat IK er behoefte aan zou hebben gehad als ik in haar schoenen stond.
Ik stond namelijk ooit in die schoenen.
Die ideale klant wil ik graag verder helpen met haar blog en bedrijf zodat ze daarmee (meer) geld kan verdienen.
Want een hobby hebben en doen wat je het liefste doet, is leuk, maar er ook nog van op vakantie kunnen, je hypotheek ervan kunnen betalen en de cadeautjes onder de kerstboom is nog veel leuker!
Wil jij graag meer geld verdienen met je blog, check dan hier meer informatie over mijn nieuwe online training: geld verdienen met je blog doe je zo!. Er zijn nog een paar plekken beschikbaar in mijn betagroep.