Het mooie aan mijn werk bij Blogger by Nature is dat ik in contact kom met zoveel meer toffe online ondernemers. Mijn “beperkte” bloggerswereldje werd ineens een stuk groter. Een van die toffe online ondernemers is Sanne Raaimakers van Socially Sanne. Zij is social media deskundige met een expertise in Instagram en Pinterest. Met haar had ik dit interview in de serie: Aan het woord…
Waarom ben je gestart met Socially Sanne?
De reden hiervoor is eigenlijk tweeledig. Enerzijds omdat ik niet meer 32 uur per week naar kantoor wilde en 6 uur wilde reizen. Dit kreeg ik niet gecombineerd met mijn gezin met 3 jonge kinderen. Ik hakte de knoop door en koos voor mijn gezin. Anderzijds omdat ik mijn kennis die ik als 10 jaar online marketeer had opgedaan wilde delen met ondernemers die zelf geen of nauwelijks ervaring hebben met social media marketing en online marketing, om zo een steentje bij te dragen aan een mooiere ondernemerswereld binnen Nederland.
Welk probleem lost jouw bedrijf op?
Als je als ondernemer struggelt om op een authentieke manier zichtbaar te zijn, help ik je enerzijds op weg door je de theoretische kant van kanalen als Instagram en Pinterest helemaal eigen te maken. Maar ook ben ik jouw stok achter de deur die je helpt de juiste keuzes maken in je onderneming, en je af en toe een liefdevolle schop onder je kont geeft om door te pakken zodat jouw ware potentieel naar boven komt.
Waar komt jouw passie voor Social Media en het online ondernemen vandaan?
In 2010 kreeg ik na mijn HBO studie Communicatie mijn eerste baan op een marketing afdeling bij een grote reisorganisatie. Social media waren toen nog lang niet wat het nu zijn, en mijn uitdaging was om deze relatief nieuwe wereld te ontdekken voor dat bedrijf. Ik was meteen verkocht. Toen waren vooral Facebook en Twitter de belangrijkste kanalen, maar later kwamen hier Instagram en Pinterest bij. Die laatste twee heb ik zelf ook volledig omarmd voor mijn eigen onderneming, en zet ik dagelijks in om mijn ideale publiek te bereiken en te verbinden. Ik ben vanaf het begin van veel nu populaire kanalen betrokken geweest, en heb dus enorm veel groei in de potentie van deze kanalen meegemaakt. Echt een snoepwinkel voor een online marketeer!
Je biedt verschillende diensten aan: Pinterest pakketten, waaronder Pinterest Management en verschillende trainingen op het gebied van Pinterest en Instagram. Welk aspect vind je het leukste en waarom?
Het allerleukste vind ik de trainingen geven, andere ondernemers vooruit kunnen helpen in een omgeving waar ik zelf enthousiast over ben, vind ik echt een geschenk. Maar ik zie ook steeds vaker dat enkel een training over 1 kanaal niet voldoende voor iemand is om de grotere doelen te behalen. Daarom ben ik nu ook gestart met 3 maanden coaching. We kijken dan naar de online marketing van jouw volledige onderneming, en kijken we wat voor jou de meest effectieve en gunstige manier is om je doelen te behalen. Hierbij spelen mindset, en ondernemen vanuit passie en gevoel een belangrijke rol. Zo kan ik anderen nóg beter op gang helpen, en dat vind ik echt prachtig!
Als je moest kiezen tussen Pinterest en Instagram, welk platform zou je dan kiezen? En waarom?
Ah nee, vraag je dit echt? Hier kan ik niet tussen kiezen, en dat is vooral omdat deze twee niet met elkaar te vergelijken zijn. Ze dienen allebei zo’n verschillend doel. Pinterest is het kanaal waarmee je werkt aan je zichtbaarheid en jouw ideale klant naar je website of blog kunt sturen waar je ze vervolgens verder converteert. Het is zo’n prachtig kanaal wat je met weinig moeite ontzettend hard voor je kunt laten werken. Instagram aan de andere kant is waar ik de connectie aanga met mijn volgers. Een authentieke band opbouwen vind ik enorm belangrijk, en daar is dit kanaal perfect voor. Je krijgt een kijkje achter de schermen bij mijn bedrijf, ik deel mijn ups-and-downs en wil vooral de echt connectie voelen. Zo kun je al heel snel bepalen voor jezelf of je een bepaalde klik met iemand voelt. Dit is waar veel ondernemers zich echt op kunnen onderscheiden. Juist de combinatie tussen Pinterest en Instagram is vaak een gouden duo.
Wat vind je het allerleukste aan het online ondernemen?
Dat het continue in beweging is. Elke dag verandert er wel iets waar je dan weer op in kunt springen. Dit houdt je scherp en leergierig. Ik luister dan ook elke dag podcast, en lees volop boeken en blogs over online ondernemen en (online) marketing.
Daarnaast is online ondernemen toegankelijk, het geeft je vrijheid, dat merk ik nu in deze covid-19 tijd. Ik heb 3 kinderen thuis, maar kan zelf bepalen wanneer en waar ik werk, dat is toch fantastisch?
Wat is jouw grote ondernemersdroom?
Werken vanaf de veranda van ons huis ergens in een prachtig bos in Zweden. Maar ja, vooral praktisch gezien is dit niet handig met schoolgaande kinderen haha! Anders zou dit nu al best kunnen natuurlijk. Nee, mijn droom is dat ik zoveel mogelijk vrouwelijke ondernemers kan inspireren om meer naar buiten te durven treden, en te durven ondernemen vanuit hun authentieke zelf. Iedereen is mooi, iedereen heeft een verhaal. Als je er klaar voor bent om dat te delen, dan gaat er een wereld voor je open.
En stiekem zit ik ook soms ook te dagdromen over een internationale carrière met mijn online trainingen…
Een groot deel van de ondernemers zien de meerwaarde van Pinterest niet in. Ze zien het als tool om recepten te pinnen of om interieurinspiratie op te doen. Jij denkt daar anders over, waarom is Pinterest voor iedere ondernemer interessant?
Stel je eens voor dat je een blogartikel publiceert. Je hebt hier keihard aan gewerkt, de beste foto’s erbij gezocht, de teksten driedubbel gecheckt, en een goede post geschreven om hem te delen op Instagram. Dus vol enthousiasme gooi je jouw post de wereld in.
Wat gebeurt er vervolgens?
Doorgaans vrij weinig. Dat komt omdat Instagram helemaal niet ingericht is om mensen hun platform af te sturen, ze willen juist dat je zolang mogelijk blijft hangen. Sterker nog, je kunt niet eens op een handige manier een linkje delen! Dat betekent dat de kans dat iemand jouw blog via Instagram leest aardig klein is. Super zonde! De levensduur van een post op Instagram is heel kort, gemiddeld 24 tot 48 uur, maar vaak zelf veel korter. De kans dat jouw post op een later moment door iemand gezien wordt, is statistisch gezien erg klein. Laat staan dat ze dan alsnog makkelijk naar jouw blog navigeren.
Maar als je jouw blog via Pinterest verspreidt, dan blijft jouw pin maandenlang rondcirculeren, en kan deze op elk moment getoond worden als iemand op zoekwoorden zoekt die jij hebt gebruikt. Nu wordt het interessant. Zie je wat voor wereld er voor je open kan gaan? Ineens wordt jouw blog wél gevonden en kun je voor een continue stroom aan relevante bezoekers zorgen. Ik krijg nog wekelijks bezoekers op een blog dat ik begin 2019 geschreven heb. Krijg dat maar eens voor elkaar via social media ?
Onthoud wel, Pinterest heeft een lange adem nodig, maar daarna kan het maanden-, soms zelfs jarenlang ervoor zorgen dat jij waardevolle bezoekers naar je website stuurt die je vervolgens omzet in klanten, en dit zonder dat je er uren per week in hoeft te steken. Het is niet moeilijk, iedereen kan dit.
Welke online kansen zie jij voor de komende 2 jaar binnen jouw expertise?
Waar we over 2 jaar staan is moeilijk te voorspellen in een medialandschap dat elke dag verandert. Maar ik denk dat daar juist de kansen liggen voor (online) marketeers. Mee kunnen groeien in een veranderende markt is strategisch gezien een slimme zet.
Het voordeel is dat ik aardig thuis ben in de breedte van online marketing. Dus naast een expertise op Instagram- en Pinterest marketing, ben ik ook aardig thuis in e-mailmarketing, SEO (zoekmachineoptimalisatie), content marketing, websites bouwen, online designing en branding. Hierdoor kan ik andere ondernemers vaak op meerdere vlakken vooruithelpen, en houdt het niet op bij enkel mijn expertise. Ik denk dat dit tactisch is in een continue veranderende wereld.
Heb jij de gouden tip voor ondernemers die willen starten met een online business?
Begin gewoon. Je hebt niet veel nodig om te starten en je kunt 100 redenen bedenken waarom je iets niét zou doen, maar dan kom je er nooit achter hoe het zou zijn als je het wel had gedaan. Denk niet dat je eerst een fantastische website moet hebben om te kunnen starten, dat je 1.000 volgers op Instagram moet hebben voordat je er toe doet, of dat je alle mogelijke (social) kanalen in moet zetten. Begin klein, en neem steeds een stapje als je denkt dat je daarmee verder komt.
Luister meer dan dat je praat. Probeer een waardevolle les te halen uit ieder gesprek dat je met iemand voert. Vooral door goed te luisteren naar wat de werkelijke problemen of valkuilen zijn van jouw (potentiele) klanten en welke woorden ze hiervoor gebruiken, kun je enorm veel leren. Pas dit vervolgens toe in je social posts bijvoorbeeld.
Meld je aan bij Facebook groepen zoals BusinessBabesNL en Ambitieuze Meisjes. Hier kom je direct in contact met veel andere (vrouwelijke) ondernemers die in dezelfde fase zitten als jou (connectiepuntje), of juist al verder zijn en je op weg kunnen helpen. Denk niet dat je alles moet weten of de ‘goeroe’ moet zijn om iemand anders vooruit te kunnen helpen. Vaak lijkt iets voor jou gesneden koek, hoewel het voor een ander een compleet nieuwe wereld is die opengaat. Jij bent altijd een stapje verder dan jouw klant.
En als laatste, geloof in jezelf, luister naar je intuitie, en geniet van deze toffe reis!
Dank je wel Sanne voor dit fijne interview en jouw kijk op online ondernemen! Sanne heeft als Instagram expert de Instagram hashtag guide geschreven voor de Boost je Blog & Business Bundel. Echt de moeite waard! Meer weten over Sanne? Check dan eens haar website Socially Sanne.
Hee Sanne,
Harstikke leuk interview !! 🙂 goeie ambitie en mindset, je komt er wel ga zo door !!