E-mail marketing is een onderdeel van je marketing waar echt geen enkele online ondernemer onderuit kan. Zelf ben ik gek op social media en zorg ervoor dat mijn blogs ranken in Google, maar je blijft afhankelijk van algoritmes en van updates die weer nadelig uitvallen voor je organische bereik. Daardoor ben ik meer gaan inzetten op e-mail marketing en ik zie dat het werkt. Vandaar ook dat ik een samenwerking zocht met een expert op het gebied van e-mail marketing. En ik vond die expert in Kim Hoogmoed van Delorx. Met haar had ik dit interview over ondernemen en natuurlijk e-mail marketing.
Waarom ben je gestart met Delorx? En hoe ben je op deze naam gekomen?
Bijna 5 jaar geleden inmiddels, merkte ik dat ik meer wilde doen naast mijn fulltime baan. Heel eerlijk, ik had een master opleiding naast mijn werk afgerond en ik was gewend om iedere avond naast mijn werk nog dingen te doen. Het voelde voor mij niet goed om iedere avond voor de tv te zitten (en eigenlijk heb ik dat nog steeds 🙂 ).
Ik besloot eens op internet te zoeken naar manieren om anderen te helpen, om mijn kennis en vaardigheden in te gaan zetten. Na het reageren op een opdracht voor het vullen van een website met producten, schreef ik me op 16 oktober in bij de Kamer van Koophandel en Delorx was daar.
Het was even stoeien met de naam. Delorx is een samenvoeging van Delmikra Works. Ik kon toen niet heel veel originelers bedenken, maar tegelijkertijd klinkt Delorx ook lekker (of misschien is dat voor mij weer gewenning). Delmikra is een bijnaam van mij als tiener. Ik schreef toen zelf verhalen en Delmikra was daarin de hoofdpersoon. De verhalen waren in ik-perspectief geschreven, daardoor is de bijnaam Delmikra echt iets dat nog steeds bij mij ‘hoort’.
Na het inschrijven bij de KvK is de echte ontwikkeling pas begonnen. Het balletje ging vrij snel rollen. Ik werd door klanten aanbevolen bij anderen en kreeg snel nieuwe klanten erbij. Het werd drukker en drukker, tot ik ook echt mijn vaste baan volledig op kon zeggen. Dat voelde echt als een overwinning! En ik kreeg ook echt helder waar ik mensen mee wilde helpen. Ik heb nu drie belangrijke pijlers: e-mailmarketing, online academies en websites, waarbij ik Canva ook als belangrijke en mega handige tool zie.
Mijn why is het helpen van anderen. Dat is waar ik energie van krijg. Ik vind het heerlijk om werk voor anderen uit handen te nemen, waardoor zij kunnen doen waar ze sterk in zijn. Maar ik leg het net zo graag aan iemand uit waardoor hij/zij het zelf kan doen.
Welk probleem lost jouw bedrijf op?
Aan de ene kant help ik klanten vooral door ze te ontzorgen. Ik zorg ervoor dat technische zaken klaar staan, waardoor zij zich kunnen focussen op de inhoud. Dat scheelt tijd. Daarbij weten veel van mijn klanten ook niet hoe alle systemen werken en ze hebben geen tijd zich er echt in te verdiepen. Of ze vinden het helemaal niet leuk, dat kan natuurlijk ook. Ik krijg er juist mega veel energie van om lekker op knopjes te klikken in Autorespond en ervoor te zorgen dat koppelingen goed werken.
Een ander deel van mijn klanten volgt een online programma bij me. Ik help ze in dat geval door mijn kennis te delen. Ik vertel ze hoe een tool als Canva werkt, niet alleen de basics van het systeem, maar ook hoe je het systeem net efficiënter kunt gebruiken of hoe je de huisstijl van je bedrijf goed kunt verwerken in afbeeldingen die je maakt.
Dat stapje extra zetten doe ik graag. Ik geloof er niet zo in dat je te veel weg kunt geven. Niet aan kennis, maar ook niet aan creativiteit. Dat is ook precies de reden waarom de klanten die mij inzetten als Virtual Assistant altijd de vrijheid mogen voelen om me te vragen naar hoe een systeem werkt. En ik denk met heel veel plezier mee als het gaat om de strategie, waarbij ik ook altijd suggesties geef. Dat kan voor klanten soms net dat nieuwe idee opbrengen waardoor zij hun bedrijf kunnen laten groeien.
Waar komt jouw passie voor marketing en met name op het gebied van e-mail marketing vandaan?
Mijn passie voor marketing is ontstaan tijdens de HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. We kregen daar een enorm dik paars boek over marketing. Ik merkte toen dat ik het heel leuk vind om na te denken over hoe je een product of dienst kunt verkopen.
Maar dan wel op een vriendelijke manier. Ik vind verkopen echt een andere tak van sport. Het gaat echt over hoe je na kunt denken over wie je precies wilt helpen en hoe je dan jouw product of dienst kunt beschrijven om die mensen echt aan te spreken. Hoe overtuig jij mensen die je kunt helpen met een probleem dat ze hebben? Zie je, daar komt toch weer dat helpen terug 😉
E-mailmarketing sluit daar heel erg op aan. Hoe zorg jij ervoor dat je met e-mailmarketing ervoor kunt zorgen dat je mensen kunt helpen met jouw product of dienst? Of misschien al met gratis content die je beschikbaar stelt?
Werken met een systeem als Autorespond vind ik ook nog eens heel leuk. Dan komt echt de nerd in mij naar boven. Ervoor zorgen dat mensen een e-book aanvragen en automatisch e-mails krijgen met daarin nog meer waarde… Heerlijk!!
Je biedt verschillende diensten aan: Canva cursus, cursus e-mailmarketing of men kan de e-mailmarketing aan jou uitbesteden. Welk aspect vind je het leukste en waarom?
Haha, is het nu heel gek dat ik weer aangeef dat het mensen helpen het leukste aspect is? 😉
Dat is het voor een groot deel wel, maar het is meer. Ik vind onder andere afwisseling in mijn werk leuk. Het ene moment zit ik in een creatieve modus en maak ik afbeeldingen in Canva, het andere moment ben ik juist technisch aan het werk en zorg ik ervoor dat e-mails in een funnel in Autorespond worden ingericht.
Het is ook een stukje kennis delen over een onderwerp waar ik mega enthousiast over kan worden. Als ik vertel over Autorespond of over e-mailmarketing, dan gaan mijn ogen echt stralen. Wil je weten of dat echt zo is? Plan dan eens een Zoom of Skype-gesprek in om het te testen!
Wat vind je het allerleukste aan het online ondernemen?
De vrijheid die je hebt om te doen waar je de meeste energie van krijgt.
Wat is jouw grote ondernemersdroom?
Eigenlijk leef ik nu mijn grote ondernemersdroom. Natuurlijk wil ik nog meer mensen helpen en heb ik nog hele leuke ideeën die ik verder uit wil werken. Ik geloof alleen dat ik dichterbij een ondernemersdroom ben dan ik me echt besef. Iedere dag met heel veel plezier aan het werk gaan, groei zien in je bedrijf en anderen helpen bij het laten groeien van hun bedrijf… Ja, dat is fantastisch.
Er worden al zoveel nieuwsbrieven verstuurd, waarom zouden we ons nog richten op emailmarketing?
Ik zie inderdaad heel veel nieuwsbrieven die worden verstuurd en ik geloof ook echt dat er veel nieuwsbrieven zijn die niet gelezen worden. Mijn insteek is juist dat je door middel van e-mailmarketing die connectie gaat leggen met je (potentiële) klant.
Mensen hebben zo’n negatieve associatie met weggevers en de e-mails die daarna worden verstuurd. Dat is deels ook terecht. Ik zie namelijk bedrijven die na het aanvragen van een e-book talloze mails gaan sturen met het aanbod dat aansluit.
Dat zou wat mij betreft vriendelijker en waardevoller mogen. Of misschien wel moeten. Want als jij weet dat je e-mails van een bedrijf ontvangt waar je ook echt waardevolle tips uit haalt waarmee je kunt groeien met jouw bedrijf, dan weet ik zeker dat het al minder voelt alsof je wéér een nieuwsbrief hebt ontvangen.
Welke kansen zie jij voor de komende 2 jaar binnen jouw expertise?
Precies wat ik hierboven zeg eigenlijk. Ik geloof dat een funnel vriendelijker mag zijn en meer mag worden afgestemd op wat de (potentiële) klant nodig heeft. Dat is precies wat ik behandel in de online cursus Weggeefmodus AAN.
Ik denk dat we daar een hele mooie slag in kunnen gaan maken. Echt waardevolle weggevers ontwikkelen, zonder dat mensen daarna het gevoel hebben te veel mails te krijgen.
Heb jij de gouden tip voor ondernemers die willen starten met een online business of met email marketing?
Als je met e-mailmarketing aan de slag gaat, doe het dan direct goed. Je hebt veel gratis tools waarmee je e-mails kunt versturen voor je bedrijf, maar ik geloof dat je het beste direct van start kunt gaan met een systeem waar je ook mee vooruit kunt. Dat vraagt wel een investering en misschien is dat voor startende ondernemers lastiger. Maar het gaat je zoveel verder helpen. Je kunt namelijk al direct hele funnels uit gaan werken, wat je uiteindelijk meer omzet zal opleveren.
Bedankt Kim voor dit leuke interview en het inkijkje in jouw business! Wil je meer over Kim weten en wat ze eventueel voor jouw marketing kan betekenen? Check dan even haar website.
Als e-mail marketing expert heeft Kim een bijdrage gedaan aan de Boost je Blog & Business Bundel met uiteraard een paper over e-mail marketing. Deze bundel bevat meer dan 30 waardevolle papers over alle onderwerpen die interessant zijn voor online ondernemers.