Daar waar je vroeger alleen promotie maakte in geprinte media zijn er nu legio mogelijkheden. Kijk maar naar het adverteren op kanalen als Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest enzovoort. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk door veranderende privacyregels en de complexiteit ervan. En daarbij is het vinden van de verbinding met je potentiële klant via advertenties zo’n beetje het moeilijkste wat er is. Via een influencer breng je veel gemakkelijker jouw boodschap voor het voetlicht. Kortom, wil je tegenwoordig je producten en diensten aan de vrouw en man brengen, dan moet je aan de slag met Influencer Marketing.
Wat is nou eigenlijk Influencer Marketing?
Influencers zijn mensen die op social media kanalen als Instagram en YouTube, maar tegenwoordig ook TikTok een grote following hebben en met behulp van content producten en diensten aanprijzen door ze zelf te gebruiken.
Wanneer je aan Influencers denkt, dan komen al snel grote namen in je op als Anna Nooshin, Enzo Knol en Nikki de Jager. Wil je dat zij jouw product promoten, dan mag je een heel dikke portemonnee meenemen. Er is een enorm grote groep influencers die veel minder veeleisend zijn. Heb je een klein budget of wil je graag een samenwerking met een influencer in ruil voor jouw product of dienst, dan kom je uit bij zogenaamde micro influencers, zo noemen we influencers tot 10.000 volgers. Na die 10.000 volgers wordt de micro voor de influencer al weggelaten en zal een product alleen niet voldoende zijn. Hoe meer volgers hoe hoger het bedrag voor een samenwerking zal uitvallen.
Is een blogger een influencer?
Een blogger kan ook een influencer zijn. Een post op Instagram heeft een levensduur van hooguit een dag of 2. Een blog staat voor altijd online en kan ook na jaren nog lezers opleveren als het artikel dusdanig geschreven is dat het hoog in Google scoort. Staat jouw link in dat blog, dan kan je dat jaren na publicatie nog een klant opleveren. En een bijkomend voordeel is dat het je een link oplevert, waardoor je eigen website hoger scoort in Google.
Beide samenwerkingen sluiten dus perfect op elkaar aan. Voor de lange termijn kan je samenwerkingen aangaan met bloggers en voor de korte termijn boost van een product, dienst, event of tijdelijke actie is een samenwerking met een influencer op bijvoorbeeld Instagram heel nuttig.
Je naamsbekendheid vergroten
Ook voor de naamsbekendheid van je bedrijf of product is Influencer Marketing belangrijk. Geïnspireerd door influencers blijft een merknaam veel beter hangen, dan wanneer een advertentie voorbij komt op Facebook of een banner langskomt bij het scrollen op een website.
Via een influencer wordt een beleving meegegeven aan het product. Mensen identificeren zichzelf met de influencer en daardoor ook met jouw merk, product of dienst. De promotie ontstaat daardoor veel natuurlijker dan via een advertentie.
Hoe kies je een influencer?
Bedenk van tevoren hoe jij je product of dienst wilt neerzetten. Welk gevoel moeten mensen erbij hebben en kan de influencer in kwestie dat gevoel overbrengen? En niet onbelangrijk: spreekt de influencer jouw doelgroep aan? Stel van tevoren ook een budget vast. Wil je de samenwerking laten plaatsvinden via een barter of heb je daar ook aanvullend een budget voor over? Wil je 1 samenwerking die de diepte in gaat door van de influencer een brand ambassadeur te maken of ga je liever 10 eenmalige samenwerkingen aan voor een groter bereik? Dat zijn vragen, die je van tevoren beantwoord moet hebben, zodat je met een concreet voorstel kan komen op het moment dat je de geschikte influencer vindt. En heb je jouw blogger of influencer gevonden, bevestig de gemaakte afspraken dan duidelijk voordat je producten opstuurt of facturen overmaakt.
Wil jij in contact komen met een grote groep bloggers en influencers? Meld je dan aan als standhouder op een van deze events: