Hoofdsponsor Yoast in een exclusief interview
Yoast, jullie komen voor de 3e keer! Whatsup?
Geen whatsappje, maar een whatsupje met onze hoofdsponsor Yoast. Bij Yoast werken SEO-experts bij uitstek met hun populaire plugin en dit jaar deed het bedrijf zelfs een upgrade naar hoofdsponsor van Blogger by Nature. Ze geven elke editie van het Blogger by Nature event de plenaire training over SEO. Dan vragen wij ze het hemd van het lijf… maar hoe zit het met het bedrijf achter de plugin? Wat vinden ze van bloggers? Zouden ze ons wel weer iets nieuws kunnen melden nu ze al zoveel hebben gedeeld?
Interview met Yoast, onze hoofdsponsor
Omdat we haar zo leuk vinden, tijd voor een interview met trainster Caroline Geven van Yoast.
Yoast doet voor de 3e keer mee aan Blogger by Nature, waarom?
De eerste keer sprak mijn collega Annelieke. Ik was toen zelf aanwezig als bezoeker. Yoast heeft als missie _SEO for Everyone_. Dit is de reden waarom we, naast betaalde plugins en betaalde trainingen, ook een gratis variant hebben van de plugin en ook een gratis training. SEO moet niet alleen bereikbaar zijn voor de rijke bedrijven, het beste resultaat moet ranken. Yoast sponsort WordCamps, dit zijn conferenties rondom WordPress die over de hele wereld (en dus ook in Nederland) worden gegeven. Omdat we zo weinig bloggers op WordCamps zien en we deze doelgroep wel graag willen spreken en van ze willen horen, is BbN een logische plek voor ons om te zijn.
Wat is jullie ervaring met het Blogger by Nature event?
Wat een enthousiaste groep bloggers! Ik mocht op 2 juni 2018 voor het eerst spreken en ik heb echt genoten! Een zeer flexibele groep die niet bang is om alles te vragen. Het allerleukste vond ik dat ik in de dagen na mijn presentatie via Instagram, Facebook en mail veel berichtjes kreeg dat mensen een ellenlange takenlijst hadden (sorry!) maar wel enorm geïnspireerd waren. SEO kan heel erg intimiderend zijn, maar dat hoeft helemaal niet.
Waarom moeten bloggers hier echt bij zijn?
Mijn eerste keer Blogger by Nature event was de eerste editie en hier was ik als bezoeker. Ik heb toen zoveel mensen leren kennen en een heel tof netwerk opgebouwd. Na mijn tweede keer ben ik zelfs bevriend geraakt met een aantal bloggers. Je leert ontzettend veel van de aanwezigen, niet alleen van de sprekers, maar ook zeker van de bezoekers. Veel bloggers komen hun eerste keer helemaal alleen en dat kan heel spannend zijn, maar door de openheid van Blogger by Nature, is de angst er al gauw af. Mocht jij dus in je eentje komen en het doodeng vinden: vind mij in mijn paarse shirt waar heel groot Yoast op staat en stel jezelf voor! Ik vind het écht superleuk om je te leren kennen!
Lees ook: netwerken is niet eng
Wat zijn jouw mooiste BbN herinneringen?
Het leukste vond ik om te lezen, na mijn presentatie, dat mensen het zo leuk hadden gevonden. Ik vond het echt spannend om voor een groep bloggers te staan die elkaar goed kennen. Om achteraf te lezen dat mensen er zoveel aan hadden, maar ook dat ze mij grappig vonden, vond ik zo fijn! Vooral dat laatste vinden mijn collega’s maar lastig te geloven 😉 .
Daarnaast heb ik zoveel toffe mensen leren kennen met wie ik nog steeds wekelijks contact heb.
Je bent zelf ook blogger, welke workshop ga je dit jaar (behalve die van jezelf) zeker bijwonen?
Ik ben zelf heel benieuwd naar het zoekwoordenonderzoek van Bart van der Meer. Onderzoek doen naar zoekwoorden is iets wat moeilijk blijft en ik vind het des te lastiger als blogger, helemaal als je authentiek wilt blijven. Daarnaast lijkt me het authentiek bloggen van Francesca van Berk ook erg waardevol!
Was het event de aanleiding voor jullie eigen Yoast Bloggerdag?
Ik denk dat het wel mee heeft gespeeld in mijn onderbewustzijn. Omdat we bloggers normaal niet zo gauw tegenkomen op WordCamps en ik een behoorlijk netwerk opbouwde bij Blogger by Nature, besloten we uiteindelijk om het blogevent te organiseren.
We kregen zoveel belangrijke feedback, maar ook vragen. Omdat we de plugin juist voor de gebruikers maken. Ik ben zelf natuurlijk gebruiker en daarmee heb ik veel geluk. Ik kan invloed uitoefenen op de plugin en doe dit natuurlijk ook heel graag. We wilden bij Yoast graag meer leren over de gebruikers en dan bloggers in het bijzonder, want zij gebruiken onze plugin misschien nog wel het meest van allemaal.
Wat waren jullie grootste eye openers door met bloggers in gesprek te gaan?
Wij zijn de hele dag bezig met SEO, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen het geval. We praten onderling vaak in SEO-jargon en we leerden dat we meer uit onze eigen bubbel moeten stappen om termen goed uit te leggen. Zowel in de plugin als in blogposts. Zo was het voor ons volstrekt duidelijk waarom je bijvoorbeeld redirects moet maken als je een oude post verwijdert (dat is zodat Google en/of je bezoekers niet mogelijk op een 404-pagina terechtkomen), maar dat is het niet voor iedereen. We mogen mensen wat meer bij de hand nemen.
Wat zijn jouw 3 (of 5) beste Seo tips voor bloggers (al dan niet met behulp van de Yoast plugin)?
Het allerbelangrijkst dat je schrijft voor je publiek, niet voor Google. Je publiek heeft een probleem en die zoekt naar een oplossing. Als jij te veel focust op SEO en daarbij je bezoeker vergeet, dan wordt je tekst mogelijk slechter leesbaar. Of beantwoordt het de vraag van je bezoeker helemaal niet!
We staan ook met een booth op het netwerkplein van het Blogger by Nature event. Loop gerust langs voor vragen. We kijken dan graag met je mee en beantwoorden je vragen ter plekke.
Veel bloggers gebruiken al de gratis (of betaalde) versie van de Yoast plugin, welke nieuwe dingen kunnen we het komende jaar verwachten?
Er komen zulke toffe dingen aan, ik kan natuurlijk niet alles verklappen, maar ik heb er twee die toch echt de moeite waard zijn.
Live indexing komt eraan! We werken samen met Google en Bing om ervoor te zorgen dat je blogposts direct worden geïndexeerd als je onze plugin gebruikt. Dit betekent dat elke keer als jij je blog update, een post verwijdert of wijzigt, Bing en Google direct van deze wijziging weten.
Daarnaast zijn we ook, door de komst van Gutenberg, druk bezig met het makkelijker maken van Structured Data. Dit zorgt ervoor dat Google bijvoorbeeld weet dat je een recept of een how-to blok hebt toegevoegd. Op dit moment ondersteunt de plugin alleen nog how to en FAQ, maar er komen er nog veel meer aan. Heel eerlijk val ik de developers bijna wekelijks lastig met de vraag of het al af is, want ik kan hier niet op wachten.
In 10.0 is de hele analyse nagekeken: klopt elke check nog wel? Klopt de feedback wel? Was de score die je terugkrijgt, wel kloppend? Dit is volledig nagekeken en het resultaat is inmiddels gereleased.
Zijn er misschien ‘onontdekte features’ waar we zeker even naar moeten kijken voordat het BbN event is?
Als je premium hebt, zorg dan zeker dat je kijkt naar je verweesde content. Je kan deze analyse uitvoeren op je site, dan kijkt de plugin of er gelinkt is naar de artikelen op je site. Als je wilt ranken op Google, moet je structuur goed zijn en moet je ook in je artikelen linken naar andere artikelen.
Daarnaast ben ik zelf ook erg fan van de social media preview. Want wist je dat je voor Facebook een andere titel kan maken dan voor Google? Ik vind dit zo cool: zo kun je écht schrijven voor verschillende doelgroepen. Deze feature vind je in de analyse onder één van de tabjes. Als je premium hebt, zie je meteen hoe het eruitziet op Facebook.
Willen jullie verder nog iets delen met de BbN-bezoekers?
WordPress is zo succesvol omdat zoveel mensen het een warm hart toedragen. Maar wist je dat WordPress developers, vertalers, sprekers op conferenties en experts vaak vrijwilligers zijn?
Wist je dat je zelf ook op allerlei manieren kan bijdragen aan WordPress? Voor meer informatie kijk je op Make WordPress.
Kom eens langs op een WordPress Meetup of op een WordCamp die georganiseerd worden door vrijwilligers door heel Nederland. Je kan hier de (Nederlandse) mensen achter WordPress ontmoeten.