Tik in Google een paar trefwoorden in en je wordt binnen de halve minuut doodgegooid met tips om van je blog een succes te maken. Sommige daarvan werken heel goed, andere zijn achterhaald en werken eigenlijk voor geen meter. In dit blog geeft Ben van Blogtrommel een paar tips die het verschil kunnen maken, ook al hoor je ze niet zo vaak.
1. Blijf geloven in de kracht van het blog(gen)
Her en der zijn er geluiden op te vangen als zou het bloggen zijn beste tijd gehad hebben. Toen ik begon met bloggen – in 2010 – werd er ook al geroepen dat bloggen op sterven na dood was…
Ja, misschien is bloggen niet meer zo hot en hip. En ja, er is ontzettend veel concurrentie van andere blogs, social media en YouTube. Maar zeker als je graag schrijft blijven er heel wat voordelen van bloggen overeind.
Om te beginnen gaan heel wat mensen nog steeds graag op zoek naar informatie via geschreven online content. Die is misschien niet zo sexy maar al bij al vrij makkelijk op te slaan en te raadplegen. Internetzoekmachines zijn bovendien nog altijd veel beter in het indexeren én tevoorschijn halen van uitgeschreven artikels. Probeer maar eens snel gegevens of tips uit een video of een podcast te halen… Niet zo eenvoudig, toch?
Daarnaast is je blog (op een eigen domein) jouw persoonlijk platform. Jij maakt en organiseert jouw content. Op je blog ben jij – en jij alleen – de baas. Dat is toch anders op platformen als Facebook, Instagram, YouTube en Tiktok, waar je wel erg afhankelijk bent van algoritmes voor je online succes.
Maar zelfs als je beslist om je volledig te focussen op pakweg een YouTube-kanaal of een podcast, dan nog heb je nood aan een plek waar alles omtrent jou(w online activiteiten) samenkomt: je blog.
Kortom, laat je het hoofd niet op hol brengen, blijf stug door bloggen, geef dat blog niet zomaar op.
2. Houd een lijst bij met mogelijke onderwerpen om over te bloggen
Wellicht de allersimpelste tip uit dit rijtje. Maar ja, succesvol bloggen begint bij weten waarover je moet bloggen. Houd daarom een lijstje bij met dingen om over te bloggen. Noteer systematisch alle ingevingen. Geen idee is te saai of te gek. Een suggestie schrappen kan later altijd nog.
Je hebt natuurlijk niks aan lijstjes met ideeën als je er vervolgens niet meer naar omkijkt. Maak er een gewoonte van om minimaal eens per week je ideeën lijst na te lopen en te evalueren. Wees trouwens ook niet te snel met het (weer) schrappen van items. Immers, een onderwerp dat nu niet past, te hoog gegrepen is of om wat voor reden dan ook niet in je schema te wringen valt, kan over een halfjaar misschien wél aan bod komen.
Het gaat erom dat je – hoewel je misschien niet meteen aan het schrijven bent – je toch regelmatig bewust en onbewust met je blogonderwerpen bezig bent. Voordeel? Wanneer het moment van schrijven daar is, vinden de woorden veel sneller de weg naar het scherm. Probeer het maar eens!
3. Maak optimaal gebruik van WordPress-categorieën (en -tags)
Wil je je blog laten scoren in Google, maar heb je helemaal niks met SEO? Dan heb je een stapje voor als je een duidelijke blogniche hebt én weet hoe die WordPress-categorieën precies weken. Je blogt dan vaak over dezelfde onderwerpen en je covert de topics die nauw verweven zijn met het hoofd onderwerp van je blog. Twee dingen die Google graag ziet gebeuren. Het zorgt ervoor dat je blogs veel makkelijker zullen gaan scoren in de zoekmachines.
Zie je nicheblog als een boek. En je blogcategorieën als aparte hoofdstukken in dat boek. Breng elk artikel dat je aan je blog toevoegt ook systematisch onder in één (WordPress)-blogcategorie. Geef je blogcategorieën ook een duidelijke naam. Niet te cryptisch, dus. Bezoekers (die je blog niet noodzakelijk kennen) moeten van bij de eerste oogopslag enig idee hebben welke berichten in een bepaalde categorie zitten.
Maak ook niet te veel blogcategorieën aan. Je merkt er bijna niks van, maar voor elke blogcategorie wordt een aparte archiefpagina aangemaakt. Het is belangrijk dat elke blogcategorie – en dus elke archiefpagina ook heel regelmatig wordt aangevuld met nieuwe blogberichten. Doe je dit niet dan ziet Google vooral een site met veel bijna lege pagina’s. Dat is nadelig voor de SEO van je blog.
Daarom: beperk het aantal verschillende categorieën op je blog, maar voeg aan elke categorie die je wél hebt zeer regelmatig nieuwe blogs toe. Zo ontstaat een blog met een stevige SEO-structuur.
4. Maak je blog aantrekkelijk voor een gehaaste lezer
Tijden zijn voorbij dat iedereen die je blogbericht aanklikt braafjes van a tot z je verhaal gaat zitten lezen. Gemiddeld genomen wordt slechts zo’n 25% van een artikel gelezen. Je verhaal moet niet alleen boeiend zijn, het moet ook nog eens mooi gepresenteerd zijn en lekker weglezen. Deze tips kunnen daarbij helpen:
- Kies rustige, duidelijke lettertypes, kies de lettergrootte voor de bodytekst zeker groot genoeg.
- Maak zeker bij langere artikels gebruik van een inhoudstafel met aanklikbare linkjes (lezers kunnen dan makkelijk door scrollen naar de voor hen interessantste hoofdstukken).
- Maak de alinea’s niet te lang (5 tot 8 regels).
- Gebruik tussenkopjes om je tekst te structureren (ze trekken je lezer verder je blog in en helpen bij de SEO).
- Voeg foto’s en andere multimedia toe aan je artikels; verrijk je content.
- Maak gebruik van de extra mogelijkheden qua lay-out en opmaak die WordPress tegenwoordig biedt (quotes en blokquotes, gekleurde tekstkaders, foto’s en bijschriften, speel met witruimte en scheidingslijnen, gooi cijfergegevens in tabellen, experimenteer met kolommen enzovoorts).
- Voeg relevante interne – en externe linkjes toe aan je berichten (bezoekers willen graag snel naar bijkomende informatie).
Zorg er bij dit alles voor dat het geheel ook prettig blijft werken op de tablet en de smartphone.
Kortom, alles is beter dan een saai stuk tekst. Zorg voor “haakjes” in je blogs; interessante en opvallende passages die voor een verrassingseffect kunnen zorgen. En idealiter heeft je lezer wat aan je artikel, ook al neemt ‘ie niet de moeite om het stuk van begin tot eind door te nemen.
5. Richt je blog ook naar beginners
Heb je een zakelijk blog of een nicheblog, dan wil je je waarschijnlijk in de markt zetten als een expert in je vakgebied. Je wil tonen dat je ergens verstand van hebt. En dus ben je niet vies van wat jargon hier en daar, zit je bovenop het laatste nieuws en de hipste trends. Je bent immers een voortrekker.
Zo bestaat wel het gevaar dat je de leek een beetje in de kou laat staan. Die moet immers nog vertrouwd raken met het jargon en heeft nood aan informatie op maat van beginners.
Voeg ook die cruciale basisinfo toe aan je blog:
- Startersgidsen
- How to’s op maat van beginners
- Definitieposts
- A.Q.’s
Toegegeven, voor jou als kenner/expert misschien niet de meest sexy content om te maken. Maar vergis je niet: bij die “makkelijke” beginnersinfo zit wel het grootste zoekvolume. Daar moet jouw blog ook een graantje van meepikken.
6. Geen inspiratie om te bloggen? Herwerk een ouder blog
Heb je geen idee waarover je moet schrijven? Het kan de besten overkomen. ’t Is alleszins geen reden om gewoon bij de pakken te blijven zitten. Je kan er ook voor kiezen om een ouder artikel grondig bij te werken.
Zowat elk blog heeft wel een stuk of wat berichten die het hele jaar door veel kliks opleveren. Zeker als zo’n artikel pakweg meer dan twee jaar oud is zou ik eens kijken of het geen opfrisbeurt kan gebruiken. Waar ja dan aan moet denken?
- Kijk simpelweg of de informatie nog up-to-date is
- Voeg extra informatie en tips toe, breid je artikel uit
- Pas indien nodig je schrijfstijl aan
- Verwijder overbodige/verouderde info
- Controleer of alle linkjes nog werken (en link eventueel naar betere recentere artikels)
- Verwijder oude foto’s, screenshots, video’s,…
- Voeg nieuwe multimedia toe aan je artikel
- Verbeter de opmaak en indeling van je artikel
Belangrijk: wat je ook doet, wijzig nooit de url van je blogbericht! Dan verbreek je immers de link met alle artikels waarmee je stuk gelinkt is. Het betekent sowieso minder verkeer en je eventuele posities in Google zijn foetsie.
En zo kan het gebeuren dat het oorspronkelijke stuk niet eens meer te herkennen is. Goed mogelijk dat je bijgewerkte artikel een boost krijgt in de zoekmachines.
Je hoeft dus niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden. Een degelijk bijgewerkt stuk kan minstens even waardevol zijn als een splinternieuw blogbericht.
7. Maak je blog niet te afhankelijk van één verkeerskanaal
De meeste blogs hebben één, maximaal twee kanalen waar ze het gros van hun bezoekers vandaan halen. Of het nu Pinterest, Google (SEO), of een ander social media-platform is, probeer ook andere verkeersbronnen aan te boren. Verdwijnt op een blauwe maandag een platform – of zijn er wijzigingen in het algoritme, waardoor plots veel minder bezoekers jouw kant uit komen – dan valt je blog niet meteen helemaal zonder verkeer.
8. Reken niet te veel op social media om veel bezoekers te krijgen
De tijd dat je met een paar welgemikte deelacties op social media je bezoekersaantallen serieus de hoogte in kon jagen ligt al even achter ons. Tegenwoordig zijn algoritmes van socials zo gebouwd, dat slechts een handvol van je volgers je bericht-met-link-naar-je-blog überhaupt te zien krijgt. En dan moet er nog worden doorgeklikt naar je blog…
Wil je je blog serieus doen groeien? Spendeer dan wat minder tijd aan social media en maak in plaats daarvan werk van extra content voor je blog.
Opgelet: ik heb niet gezegd dat je als blogger niks te zoeken hebt op social media. Je kan ze inzetten om contact te houden met je volgers, inspiratie op te doen voor toekomstige artikels, contacten te leggen en op de hoogte te blijven van wat er leeft in je vakgebied. Dat hoeft alleen geen uren per week te kosten.
9. Ambitieuze blogger? Maak werk van een e-maillijst voor je blog
Zo’n e-maillijst, dat is een hoop gedoe, toch? Tja, zo’n e-mallijst opzetten en uitbouwen is wel even een dingetje. Je werkt wel aan een extra verkeerskanaal voor je blog. Een kanaal dat bovendien 100% van jou is.
Van de mensen die op je mailinglijst staan krijg je de toestemming om hen te storen in hun Inbox. Zo kan je hen – bijvoorbeeld – een mailtje, een nieuwsbrief sturen telkens wanneer op je blog een nieuw artikel verschenen is. Pak het een klein beetje slim aan en je kan echt veel extra verkeer naar je blog genereren.
Het grote voordeel zit ‘m vooral in het feit dat een grote e-maillijst zorgt voor veel terugkerende blogbezoekers. Je bent bovendien minder afhankelijk van Google of social media om bezoekers te krijgen. Begin er vroeg genoeg mee, zou ik zeggen.
10. Enkele tips die het schrijven makkelijker kunnen maken
Wil je sneller schrijven? Dit zijn een paar concrete schrijftips die mij hielpen/helpen om consistent te bloggen:
Kies “rijpe” onderwerpen om mee aan de slag te gaan
Oké, je hebt een lijstje met onderwerpen waarover zou willen/kunnen bloggen. Met welk stuk moet je dan eerst aan de gang? Overloop je lijst met blogonderwerpen. Is er een topic waar je hart sneller van gaat slaan als je eraan denkt? Dat is het artikel waar je het eerst de tanden moet inzetten (en niet noodzakelijk het artikel dat misschien wel belangrijker is, maar waar je tegenop ziet). Maak gebruik van je extra drive om stappen te zetten.
Schrijven en verbeteren gaan niet samen
Probeer tijdens het schrijven vooral om eerst je gedachten, de strekking van je verhaal op papier te zetten. Maak schrijvende meters en probeer niet in de verleiding te komen om meteen je tekst te verbeteren. Schrijf vrijuit, zonder je iets aan te trekken van schrijfstijl, spelling, grammatica of wat ook.
Pas als je verhaal min of meer op papier staat kan je verbeteringen aanbrengen. Idealiter zit er een nachtje slaap tussen je laatste punt van je artikel en je correctieronde. Zodat je met een frisse blik naar je tekst kan kijken.
Maak een raamwerk voor je artikel voor je begint te schrijven
Het helpt enorm als je van bij het begin al weet waar je ongeveer wil uitkomen met je blogbericht. Maak daarom een raamwerk voor je stuk aan de hand van je tussenkopjes. Zet die het eerst neer en vul dan de alinea’s onder elke kop. Je ziet dan trouwens ook beter of je geen belangrijke info vergeten bent. En nog een voordeel: als je het schrijven van je artikel over verschillende schrijfsessies moet spreiden, kan je makkelijker de draad weer oppakken.
Begin gewoon te schrijven aan je artikel
Niemand zegt trouwens dat je moet beginnen schrijven bij het begin, zoals je dat destijds op school geleerd hebt. Starten bij de titel en inleiding, verdergaan met het chronologische verhaal om vervolgens te eindigen bij een conclusie? Het hoeft niet per se. Heeft je stuk nog geen titel, maar zit de knallende conclusie wel al panklaar in je hoofd? Zet die dan alvast neer!
Neem je het artikel op een later moment opnieuw ter hand, dan heb je het fijne gevoel niet helemaal van nul te moeten beginnen.
Verzamel alle inspiratie voor je blog op één centrale plek
Als je blogt verdoe je vaak enorm veel tijd met het zoeken naar inspiratie (en het weer bijeensprokkelen van die inspiratie op het moment dat je echt gaat bloggen).
Maak er daarom een gewoonte van om brokjes informatie en inspiratie op één plek te verzamelen. In een ideale wereld stopt dat proces trouwens nooit. En dan heb ik het niet alleen over je lijst met mogelijke blogonderwerpen. Denk verder ook aan bijvoorbeeld:
- Ideetjes voor toffe (klikwaardige) blogtitels
- Geschikte focus zoektermen (voor SEO)
- Sneuvelteksten
- (links naar) externe artikels
- Passende quotes en citaten
- Multimedia om te embedden in je blogs
- Artikels om je in te lezen in het onderwerp voor je blogposts
- Je blogplanning
Ik noem dit het informatiesysteem van je blog. Op iets langere termijn is dit dé schatkamer waar je altijd naartoe kan als je het even niet meer weet.
Zo, dat waren mijn 10 tips om jouw blog naar een hoger plan te trekken in 2023. Met welke tips wil je aan de slag?